Personvern

Gratial AS, ved daglig leder, er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Den behandlingsansvarlige har det øverste ansvaret for å sikre at all behandling og håndtering av personopplysninger skjer i samsvar med gjeldene lovgivning. Der det daglige ansvaret er delegert, kommer dette frem under hvert enkelt punkt i denne erklæringen. Delegeringen omfatter kun oppgavene og ikke ansvaret.

Erklæringen inneholder informasjon om dine rettigheter ved lagring av personopplysninger gjennom et kundeforhold hos Gratial AS, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlovgivning.

1 Personopplysninger
For å gjennomføre et kjøp på Gratial AS trenger vi navn, adresse, mobilnummer og e-post. Dette er nødvendig for å kunne sende din bestilling til riktig leveringsadresse, holde deg oppdatert med ordrebevegelsene samt kontakte deg dersom det skulle være behov i henhold til dine ordre.

Vi bruker Klarna og Vipps som betalingsløsning og ordreinformasjon videresendes i henhold til kjøpsbetingelser.

Vi er pålagt å oppbevare ordreinformasjon i forbindelse med regnskapsføring, avgiftshåndtering og eventuell garanti-/returhåndtering. Denne historikken slettes etter ti år. Vi oppbevarer også IP-adressen som er benyttet ved bestilling av sikkerhetshensyn.

For forskjellige formål kan vi trenge andre personopplysninger. Hvilke personopplysninger og formålet med disse er beskrevet her i personvernerklæringen.

1.1 Dine rettigheter
Du har rett til innsyn i dine personopplysninger som Gratial AS har registrert i samsvar med gjeldende lovgivning. Du kan til enhver tid be om å motta disse opplysningene uten vederlag i tråd med lovgivningen.

Du kan også, når som helst, be oss slette eller rette dine personopplysninger, forutsatt at vi ikke er forpliktet til å oppbevare disse i henhold til gjeldende lovgivning eller andre forpliktelser vi har.

Opplysninger skal utleveres/overføres på en sikker måte. Dersom den registrerte inngir anmodningen elektronisk, og med mindre den registrerte anmoder om noe annet, skal informasjonen gis i en vanlig elektronisk form.

Du kan når som helst trekke tilbake samtykke du har gitt oss ved å sende oss dette skriftlig.

Du har rett til å klage til Datatilsynet dersom du opplever at dine personopplysninger ikke blir behandlet i henhold til denne erklæringen.

1.2 Arkivering av personopplysninger
Regnskapsloven pålegger oss å lagre transaksjonsdata i 5 år, men for å kunne ivareta kunders rettigheter i forbindelse med garanti og reklamasjon i henhold til forbrukerkjøpsloven, kjøpsloven og vivik.no sine salgsbetingelser, lagrer vi kjøpshistorikk i 10 år.

1.3 Sikring av personopplysninger
Gratial AS har gode rutiner og omfattende tiltak for å sikre at uvedkommende ikke får tilgang til dine personopplysninger, og at behandlingen av data skjer i samsvar med kravene i gjeldende lovgivning. Eksempler på slike tiltak er risikovurderinger, implementering av organisatoriske og fysiske tiltak, tilgangsstyring og arkiveringsrutiner, samt rutiner for håndtering av data og oppfølging av forespørsler vedrørende retten til innsyn, retting og sletting.

Du kan være trygg på at Gratial AS lagrer dine personopplysninger på en sikker måte.

2 Utlevering av varer
Vi samarbeider med Posten for transport av varer. Vi utleverer personopplysninger som er nødvendig for at de skal kunne levere varene til deg. Informasjonen som deles med transportørene er navn, adresse og telefonnummer. Opplysningene slettes innen 36 måneder.

3 Betalingsløsninger
Av sikkerhetshensyn oppbevarer vi historikk som inneholder IP-adressen vi mottar ordre fra. Betalingsopplysninger hos Gratial AS er: IP-adresse, navn, adresse, e-post og mobiltelefonnummer.

Alle systemer som behandler personopplysninger knyttet til betaling av ordre er strengt begrenset til ansatte som utfører nødvendige oppgaver knyttet til ordren.

3.1 Kortbetalinger
Kortnummer oppbevares ikke utover det som er nødvendig for å sikre effektiv håndtering av eventuelle problemer med belastning, oppheving av reservasjon og kreditering. Det er ikke mulig for Gratial AS å se hele ditt kortnummer i noen av våre systemer etter gjennomført kjøp. Skulle det oppstå problemer med en kortbetaling kan betalingsansvarlige hos Gratial AS finne de 6 første og de 4 siste sifrene i ditt kortnummer (IIN/BIN nummer) for å identifisere hvilken bank som har utstedt kortet slik at vi kan bistå i å løse problemet.

Velger du kort som betalingsmetode vil betalingsopplysninger og kortopplysninger bli delt med vår betalingsleverandør for kort: Klarna. Betalings- og kortopplysninger blir kun brukt til å utføre en betaling.

For å gjøre det enda enklere når du handler, kan du i kassa velge å lagre kortinformasjonen din sikkert. Vår Betalingspartner, Klarna vil da lagre kortet i sine sikre systemer slik at du kan kjøpe gjennom dette. Vi lagrer ikke kortinformasjonen din utover å referere til det med en identifikator. Senere kjøp på det lagrede kortet er enkle å utføre, det er derfor viktig at du logger deg ut av kundekontoen din når du har avsluttet handelen, evt. sikrer at uvedkommende ikke har tilgang til enheten du surfer på. Du er selv ansvarlig for å ikke dele ditt brukernavn og passord med andre.

Informasjonen du oppgir ved nettbetaling vil kun være knyttet til din kundekonto. Informasjonen er lagret i henhold til gjeldende lover. Hensikten er at du skal slippe å oppgi kortinformasjonen hver gang du foretar et kjøp hos oss.

3.2 Betalingsmetoder fra Klarna
Hvis du ønsker å inngå avtale om faktura, delbetaling eller betalingsutsettelse med Klarna, må du samtykke til at Klarna utfører en kredittsjekk basert på fødselsnummeret ditt. Dersom du ønsker dette vil vi overføre fødselsnummeret ditt til dem. Inngår du en delbetalingsavtale, vil Klarna lagre betalingsopplysninger og fødselsnummer frem til lånet er avsluttet.

For betalingsmetoder levert av Klarna vil deres personvernregler være gjeldende for ditt forhold til dem, se deres personvernregler.

For å unngå at du kan velge betalingsmetoder med uforholdsmessig høy rente, og grunnet sikkerhetshensyn, viser vi kun betalingsmetoder som er relevante for ordren. Klarna, som er vår samarbeidspartner, vurderer om kunder som har benyttet betalingsmetoder fra dem tidligere vil kunne få ny kreditt. Hvis det ikke er mulig å tilby ny kreditt vil ikke betalingsmetoder fra Klarna kunne velges. Klarna sjekker dette fra vivik.no sine sider. Ansatte ved vivik.no har ikke innsyn i Klarnas kredittvurdering. En slik vurdering utføres uten å sende persondata til Klarna.

4. Informasjonskapsler (Cookies)
Informasjonskapsler er små tekstfiler som lagres på din enhet når du laster ned en nettside. Disse brukes vanligvis til å forbedre din brukeropplevelse og huske hvem du er, slik at du forblir innlogget.

Formålet med informasjonskapsler er å gi nettbutikken grunnleggende funksjonalitet som sesjonshåndtering, analyse, personalisering og markedsføring.

Førsteparts informasjonskapsler er nødvendig.